Idræt

Hjem / Praktik / Bevægelse til musik

Bevægelse til musik

Bevægelse til musik og lyd er endnu et hovedområde i idrætsundervisningen på C-niveau. Rammerne er brede og undervisningen kan tage form i forhold til alt fra kreative, frie bevægelser til stramme koreografier. Indholdet kan i samme grad spænde over alle former for bevægelseskvaliteter med inspiration hentet fra kampsport, dans, stomp, fitness, (spring-) gymnastik ...

 

 

Det teoretiske fokus inden for dette område er arbejdet med bevægelsesudtryk i forhold til et musikalsk udtryk og ikke mindst arbejdet med bevægelseskvaliteter. I vil blive introduceret for en række redskaber, der både kan åbne jeres praktiske formåen inden for bevægelsesudtryk, men også jeres evne til at vurdere og kritisere forskellige bevægelseskvaliteter. Et af de redskaber ligger i følgende model, som kan kaldes en pædagogisk omskrivning af Rudolf Labans BESS-koncept. Laban udfoldede en bevægelsesteori omkring fire perspektiver eller bevidsthedsniveauer - som vi kan knytte nogle centrale spørgsmål til i forbindelse med enhver bevægelse:

 

 

1. BODY/kroppen - kropsbevidsthed: Hvad laver jeg?

2. EFFORT/dynamisk udtryk - kvalitetsbevidsthed: Hvordan udføres bevægelsen?

3. SPACE/rum - rumbevidsthed: Hvor udføres bevægelsen i rummet?

4. SHAPE/form - relationsbevidsthed: Hvilke former indgår bevægelsen i?

 

Klik videre fra de fire punkter - her uddybes de fire perspektiver i nogle simple modeller.

 

 

1. Dans

2. Gymnastik